صفحه اول
توضیح: سال های ۸۹ و ۹۰ میلادی حزب کمونیست ایران شاهد طرح کامل بحث هائی از جانب منصور حکمت تحت عنوان "کمونیسم کارگری" بود. این بحث، هنگامی که به نقد از کومه له تسری یافت با عکس العملی از جانب کمیته رهبری کومه له (ک.ر.) روبروو شد که برای سنگری بندی در مقابل "نفی کومه له" به عقب مانده ترین شیوه های تشکیلاتی و نظرگاه های سیاسی اتکا داشت. در آن زمان بخش بزرگی از تشکیلات کومه له، با نقطه عزیمت های متفاوت، در مقابل ک.ر. ایستاد. اسناد این جدال ها منتشر شده اند. آنچه در اینجا میخوانید بخشی نوشته ها، اسناد و نامه هائی است که طی این مدت خطاب به رفقای مختلف نوشته ام. در این دوره من، علاوه بر عضویت در کانون کمونیسم کارگری، در پست دبیر کمیته مرکزی و بعدا عضو دفتر سیاسی کار کردم. انتشار این نامه ها و نوشته ها میتواند تصویری ابژکتیو تر از کشاکش های آن دوره را بدست بدهد.

نتایج احتمالى ناشى از وضعیت اخیر در خاورمیانه

شماره: د - ٩٥٠

تاریخ: ١٨/٨/٩٠

به ک.ر. کومه له، کمیته خارج، رادیو حزب، دبیرخانه، انتشارات و ک. ش.

با گرمترین درودها

همراه این نامه متنى را دریافت میکنید که در رابطه با عواقب عملى تحولات اخیر خاورمیانه بر فعالیت ما تهیه شده است. اقدامات پیشبینى شده در این سند طبعا راهنمای کار من در ارتباط با کمیته ها و ارگانهای مختلف خواهد بود. و این کمیته ها و ارگانها این سند را باید بعنوان ابلاغیه حزبى بدانند.

من آماده هستم تا ترتیبات تدقیق یا اجرای مفاد این سند را با هریک از کمیته ها و یا ارگانها را بدهم.

این سند باید محرمانه بماند تنها اعضای ک.م. حزب، ک.م. کومه له،مشاورین این دو کمیته، ک.ش.، و ک.خ.ک. از آن مطلع خواهند شد. مسئولین هر ارگان یا کمیته برطبق نیازهای اجرائى ارگان خود میتوانند بدون دراختیار نهادن این سند، مسئولین ارگان خود را نسبت به سیاستهای جاری توجیه نمایند.

مسئولین هرارگان یا کمیته باید طرح های اجرائى دقیق تر خود را برای انجام این امورتهیه و اجرا نمایند و مرا در جریان امور قرار دهند.

با درود مجدد

کورش مدرسى


نتایج احتمالى ناشى از وضعیت اخیر در خاورمیانه

با بالا گرفتن دامنه ی بحران در روابط عراق با کشورهای غربى، با در نظر گرفتن سیاستى که دولت عراق و دولت های دیگر در گیر در بحران در پیش گرفته اند، با نتیجه ای که کنفرانس سران عرب به آن رسیده است و عملا هرگونه سازش قابل قبول برای عراق و غرب را دست کم تاآینده ای نه چندان نزدیک منتفى ساخته، بحران کنونى منطقه تا مدتى طولانى پا برجا خواهد ماند و شقوق مختلفى که ممکن است ادامه ی بحران به آن منجر شود هم متنوع است و هم تاثیرات خود را بر کار و فعالیت ما برجای خواهد گذاشت.

این تاثیرات قطعا ابعادی سیاسى و عملى خواهد داشت. تقویت ناسیونالیسم عربى، تضعیف موقعیت پان اسلامیسم، تشکیل صف بندیهای جدید در منطقه، دامن گرفتن احتمالى جنگ در منطقه وغیره میتواند از جمله ی نتایج سیاسى وضعیت حاظر باشد. اما این بحران و اشکال گسترش و دامن گرفتن آن همچنین نتایج عملى مهمى را نیز میتواند برای فعالیت ما در بر داشته باشد. هدف این نوشته بررسى این جنبه از مسئله و پیش بینى اقداماتى است که از هم اکنون و یا با تغییر وضع باید در دستور کار ما قرار گیرد. نتایج و مسائل سیاسى مربوط به این مسئله مورد بحث این سند نیست.