صفحه اول

دوره جديد کارگر کمونيست

نشریه کارگر کمونیست - دوره دوم - شماره ۱ - شهريور ١٣۷۸، سپتامبر ۱۹۹۹

اين شماره کارگر کمونيست آغاز دور جديدى از فعاليت آنست. پيش از اين کارگر کمونيست توسط اتحاد مبارزان کمونيست و بعد از آن توسط کميته کردستان حزب کمونيست کارگرى ايران انتشار يافته بود. دور جديد کارگر کمونيست تحت نظارت کميته داخل حزب کمونيست کارگرى ايران انتشار ميابد.

بلحظ مضمونى، موضوع اصلى نشريه بحث درباره مسائل جنبش کارگرى بمعناى اخص آن است. ميگويم بمعناى اخص زيرا آنچه که در جامعه روى ميدهد قطعا به جنبش کارگرى مربوط ميشود و اين جنبش نميتواند خود را از پرداختن به آنها معاف دارد. کارگر کمونيست، اما، اساسا معظوف به مسائل، مباحث و پيچيدگى هاى امر سازمانيابى کارگرى در اشکال محتلف، و بويژه سازمانيابى توده اى کارگرى، عرصه هاى بلافصل مبارزه کارگرى و همچنين تجربيات، مشکلات و معضلات فعالين اين جنبش است. پرداختن به ساير جنبه هاى عمومى رو در روى جنبش کارگرى اساسا در حوزه عمل ساير نشريات حزب و بويژه انترناسيونال است.

کارگر کمونيست، نشريه اى از حزب کمونيست کارگرى است و طبعا ميکوشد تا مسائل جنبش کارگرى را از زاويه بينش خاصى، يعنى کمونيسم کارگرى، تبيين و تحليل کند. اين بينش و اين ديد البته براى بسيارى از فعالين جنبش کارگرى آشنا است. به جرات ميتوان گفت که جريان ما، طى بيست سال گذشته، مطرح کننده رويکردى تازه، ميليتانت و عميقا کمونيستى به مسائل جنبش کارگرى بوده است. رد پاى بحث هاى ما را تقريبا در همه جريانات ديگر درگير در اين ميدان ميتوان ديد. بحث جنبش مجمع عمومى، جنبش شورائى، عضويت کارگرى، آژيتاسيون و آژيتاتورهاى پرولتر و غيره. ادامه اين مباحث و تلاش براى تثبيت آنها بعنوان قطب نماى تحرک جنبش کارگرى يکى از وظايف کارگر کمونيست خواهد بود. اما درهمان حال کارگر کمونيست خواهد کوشيد که بعنوان يک نشريه معطوف به مسائل جنبش کارگرى براى فعالين اين جنبش، مستقل از درجه نزديکى شان به نظرات ما، نشريه اى خواندنى، مفيد و آموزنده باشد. مجموعه ى کارگر کمونيست بايد بتواند جاى يک کتاب مرجع و يا راهنما را براى فعالين جنبش کارگرى، و بويژه کمونيستها، را پرکند. به اين معنى نشريه کارگر کمونيست مخاطب خود را اين فعالين در ايران تعريف کرده است.

از اين رو صفحات کارگر کمونيست بروى مباحث فعالين و دست اندر کاران جنبش کارگرى باز است. بحث و جدل در مورد مسائل اين جنبش، جمعبندى از تجربيات، پيروزى ها و شکست ها همه نقشى اساسى در پيشرفت طبقه کارگر خواهد داشت. ما از همه فعالين اين جنبش ميخواهيم که نظرات خود را براى کارگر کمونيست بنويسند. کارگر کمونيست با اتکا به امکانات حزب کمونيست کارگرى ايران ميتواند اين بحث ها و تجربيات را بدست و يا بگوش تعداد وسيعى از فعالين کارگرى برساند. اين شرط گسترش کار هر فعال کارگرى است.

اما موفقيت کارگر کمونيست در ايفاى چنين نقشى علاوه بر محتوى آن در گرو همکارى خوانندگان آنست. پخش کارگر کمونيست و رساندن آن بدست محافل کارگران سوسياليست شرط پيشرفت کار است. کارگر کمونيست از شما ميخواهد تا اين نشريه را تکثير و توزيع کنيد. با آن ارتباطى فعال بگيريد. اين فعاليت البته بيش از همه از اعضا و دوستداران حزب انتظار ميرود. اگر اين نشريه را در خارج دريافت کرده ايد يا ميتوانيد به آن دسترسى داشته باشيد آنرا بدست دوستان و آشنايانتان در ايران برسانيد. شکل انتشار نشريه مناسبت آن براى تکثير، توزيع و ارسال به ايران را در نظر دارد. ازاينرو قاعدتا بايد انتظار داشت نشريه با حروفى ريزتر از نشريات متعارف و با کاغذى نازک تر از آنها انتشار يابد. اين اما هزينه نشريه را افزايش ميدهد. کارگر کمونيست مثل همه نشريات کمونيستى به کمک مالى شما نيازمند است. به اين نشريه کمک کنيد.

٭٭٭

چند کلمه در مورد مطالب اين شماره نشريه. تم اصلى اين شماره تشکل هاى کارگرى است. اين البته تيتر وسيعى است که ميتواند تشکيلاتهاى مختلف از اتحاديه تا شورا و از صندوق تعاون تا مجمع عمومى، از دست سنديکاليسم تا جنبش شورائى، از تجربيات اين جنبش ها در ايران تا خارج آن و غيره را در بر يگيرد. بر اين متن کارگر کمونيست ميبايست بسيار متنوع تر و غنى تر باشد. اما اين شماره اول است و کارگر کمونيست هنوز با پاسخگوئى به اين توقع فاصله دارد. در هر صورت در اين شماره دو گرايش اصلى در جنبش کارگرى، سنديکاليسم راديکال و جنبش شورائى در خطوط کلى در مقابل هم طرح شده اند. قطعنامه حزب کمونيست کارگرى در مورد تشکل هاى توده اى کارگرى، مصاحبه منصور حکمت (در اسفند ١٣٦٦) در مورد اين قطعنامه رئوس تبيين ما از نيازها و ملزومات حرکت جنبش کارگرى را مطرح ميکنند. هم قطعنامه مربوط به تشکل هاى کارگرى و هم مصاحبه منصور حکمت متعلق به سال ١٣٦٦ (نزديک به دوازده سال پيش) هستند. اما تزهاى مطرح شده در آنها با روشنى و دقت نظرات امروز ما را نيز ترسيم ميکنند. اتفاقا گذشت زمان خود محک روشنى بر صحت اين تزها است. در کنار اين دو نوشته و بعنوان انعکاس تجربيات بخش اول نوشته اى از نسرين جلالى در مورد جنبش کميته هاى کارخانه در روسيه، معرفى جنبش شورائى در تورين در سالهاى ١٩٢٠-١٩١٩ توسط آذر ماجدى، و مرورى بر تجربيات تشکل يابى کارگرى در کردستان توسط رحمان حسين زاده، که خود يکى از دست اندر کاران اين جنبش بوده است را داريم. نوشته من در مورد کار قانونى و تشکل قانونى، تلاشى است براى تبيين برخورد ما به اين عرصه حياتى جنبش کارگرى.

از سنديکاليسم راديکال دو مصاحبه داريم. گفتگوى على جوادى با کيم مودى و مصاحبه مصطفى صابر با فرد ميوزين. کيم مودى و فرد ميوزين قطعا تفاوتهائى قابل مشاهده دارند. کيم مودى خود را سوسياليست ميداند و فرد موزين وجود نابرابرى را جزئى از خصوصيات بشر فرض ميکند. کيم مودى ميخواهد از طريق راديکال کردن جنبش اتحاديه اى به سوسياليسم برسد، فرد موزين چنين چيزى را در دستور کار خود ندارد. اما هردو فعالين يک گرايش واحد، يعنى جنبش سنديکاليستى يا اتحاديه اى، هستند. کيم مودى بدون ترديد يکى از مطرح ترين و شناخته شده ترين سخنگويان حرکت اپوزيسيون فعالين در جنبش اتحاديه اى آمريکا است که چند کتاب و تعداد زيادى نوشته دارد. فرد ميوزين يکى از فعالين و رهبران سرشناس جنبش اتحاديه اى در کانادا است. باعتقاد من اين مصاحبه ها رئوس تبيين جنبش اتحاديه اى از خود و آينده جنبش کارگرى و سوالات بى جواب اين حرکت را منعکس ميکنند.

علاوه بر بحث هاى مربوط به تم اصلى مجموعه اى از نوشته ها در اين شماره آمده که هرکدام بسهم خود ارزنده هستند. جمعبندى مبارزات کارگرى ايران در سال ٧٧ توسط مصطفى صابر، تجربيات آذر موسوى کارگر با سابقه و فعال جنبش کارگرى در سينا دارو، مصاحبه با محمود آزاد پور (نام مستعار) از فعالين جنبش کارگرى ايران، گزارش مبارزات پرستاران دانمارک توسط ناهيد رياضى، تجربه سعيد مدانلو از شوراى کارگران توليدارو و غيره. علاوه بر اينها مجموعه اى از اخبار و گزارش کمپين براى پرداخت دستمزدهاى معوقه کارگران را نيز در اين شماره ميخوانيد. کارگر کمونيست همچنين مجموعه اى از مقالات کوتاه را تحت عنوان پيش درآمد دارد که اساسا به مسائل جارى تر برميگردند.

اميدوارم اولين شماره دوره جديد کارگر کمونيست را مفيد بيابيد و مجددا شما را به همکارى با اين نشريه و کمک به پخش آن فرا ميخوانم.