صفحه اول

در باره تجدید آرایش برخی از ارگانهای حزب – نامه به کمیته رهبری (ک ر) ، دفتر سیاسی و تحریریه - جهت مشورت



رفقا

در جلسه اخیر دفتر سیاسی در مورد ضرورت تجدید آرایش برخی از ارگانهای مرکزی حزب را مورد بحث قرار دادیم. مبنای این تجدید آرایش در مسئله است:

  1. ۱ - بکار افتادن تلویزیون هر روزه حزب به ناچار سازمان تبلیغات حزب را تحت تاثیر قرار میدهد
  2. ۲ - دوران جدید در اوضاع سیاسی ایران که امر "ساختن حزب " در همه ابعاد آن که در پلنوم نیز مورد تاکید قرار گرفت را جدی و ضروری میکند
  3. ۳ - کاستن جدی از تعداد کسانی که در بیش از یک ارگان نشسته (ک ر، هیات اجرائی کمیته کردستان، کمیته داخل، جمع نشسته کمیته خارج یا کمیته های کشوری و شهری آن، تحریریه، تلویزیون و ...) عضو هستند و در نتیجه به انجام وظایف خود در هیچکدام درست نمیرسند. هدف این است که در نهایت به این بر سیم که هر کس تنها در یک ارگان نشسته عضو است.
  4. ۴ - کاستن جدی از جلسات اینترنتی و اتکا بر جلسات حضوری کمیته ها و ارگان ها. اینترنتی شدن حزب لطمات بسیار جدی را به ما زده است. یک عقب نشینی جدی در دوره بعد از منصور حکمت پالتاکی شدن حزب بود. اگر از این شکل فعالیت خارج نشویم از حزب چیز زیادی باقی نخواهد ماند.
  5. ۵ - تخصیص انرژی لازم برای ساختن حزب در ابعاد خطی، سازمانی، اجتماعی، توده ای و قدرت سیاسی در ایران، بویژه در نفوذ به درون بخش های کلیدی طبقه کارگر و تامین هژمونی خطی حزب بر کل چپ در جامعه

مهم این است که بدانیم نیروی ما محدود است و ما قدار به انجام همه کارهایی که خوب یا مفید هستند نیستیم. اولویت های ما لیست آرزوهای خوب نیست. لیست کارهائی است که باید با توجه به نیروی محدود مان و شرایط موجود حتما طی مدت معینی انجام دهیم. ما باید از فارغ از هر نوع کار فرمال، آکسیونی و عادتی نیروی مان را برای رسیدن به اهداف آگاهانه تعیین شده تخصیص دهیم.

هدف از این نوشته مشورت و ایجاد درجه بالائی از توافق در میان اعضای دفتر سیاسی است. اینجا من مجددا کل بحث را که در جلسه دفتر سیاسی مطرح شد و بعضا در پلنوم هم به آن پرداختیم باز نمیکنم تنها به رئوس چند قلم از این آرایش اشاره میکنم و امیدوارم رفقا نظرشان را در اسرع وقت به دست من برسانید تا با توجه به آن طرح نهائی را تهیه کنیم:

  1. ۱ - تبلیغات

    اداره توام تلویزیون روزانه، کمونیست هفتگی، کمونیست ماهانه، جوانان حکمتیست، نشریه حکمت، اکتبر، سازمانده کمونیست و چندین سایت در شرایط کنونی در دایره امکانات ما نیست. انجام این کار باعث میشود عملا به کارهای دیگر نرسیم. در نتیجه پیشنهاد میکنم اقدامات زیر را انجام دهیم :

    1. الف - کل تبلیغات حزب به تلویزیون پرتو(بخش فارسی و کردی) منتقل میشود و نیروی لازم در این رابطه بسیج میشود. باید تضمین کنیم که برنامه های تلویزیون جذاب و موثر هستند و خط حزب را در جامعه جا می اندازند . در این رابطه باید سازمان تلویزیون را ایجاد کنیم و برای آن نیرو بسیج کنیم. سازمان تلویزیون یک سازمان رسمی حزب است. بخشی از سازمان مرکزی حزب است. توسط یک کمیته انتصابی اداره میشود. این کمیته اختیارات و مسئولیت کامل دارد. مطابق قرار های مصوب در مورد کمیته های حزبی. باید شرح وظایف، مسئولیت ها و اختیارات آن را جداگانه تهیه کرد. سازمان تلویزیون یک سازمان نشسته است. اعضای آن نباید عضو هیچ سازمان یا نهاد نشسته دیگر باشند. حمایت از سازمان تلویزیون یکی از اولویت های اساسی تشکیلات انگلیس است. در نتیجه هر عضو تشکیلات انگلیس که سازمان تلویزیون خواستار انتقال او به این سازمان باشد است در صورت توافق خود این عضو باید به سازمان تلویزیون منتقل شود.
    2. ب - بخشی از ساعات تلویزیون (خارج از ساعات عادی) به ترویجات و آموزش کمونیستی و همینطور اداره تشکیلات در داخل اختصاص داده میشود. این برنامه ها ابزار کمیته تشکیلات کل کشور و کمیته کردستان و خارج هم خواهد بود. شاید باید در هفته یک برنامه یک ساعته تحت عنوان سازمانده کمونیست داشته باشیم که به همه این مسائل سازمانی در داخل و خارج به پردازیم. بعلاوه یک برنامه آموزشی - ترویجی.
    3. ج - نشریات حزب را به یک نشریه کمونیست تقلیل دهیم. این نشریه حداکثر حدودا ماهیانه منتشر میشود. کمونیست نشریه ای پر و پیمان است و در مورد همه مسائل مینویسد. این نشریه در قطع A3 خواهد بود. آن را چاپ میکنیم و در خارج کشور توزیع میکنیم. مثل انترناسیونال قدیم. خط جا میاندازد. دیگران را نقد میکند و آلترناتیو میدهد. کمونیست توسط یک سردبیر (دبیر کمیته مرکزی یا رئیس دفتر سیاسی) و یک دستیار سردبیر منتشر میشود. مطالب این نشریه تماما روی سایت حزب هم میرود.
    4. د - مواضع حزب از طریق اعلامیه، بیانیه یا قرار مصوب از طریق کمیته ها یا دبیران این کمیته ها اعلام میشوند.
    5. ه - هیات تحریریه منحل میشود. نشریات کمونیست هفتگی، کمونیست ماهانه، جوانان حکمتیست، اکتبر، حکمت فعلا "فریز" میشوند. تا در شرایط دیگر متناسب با اوضاع مجددا منتشر شوند.
    6. و - از میان سایت ها تنها سایت حزب و سایت ایران تریبون را نگاه میداریم. سایت حزب صفحات داخلی را به اخبار، اعلامیه ها و بیانیه های کمیته های مختلف اختصاص میدهد. سایت حزب همینطور ترتیب پخش ؤ ارشیو برنامه های تلویزیون پرتو و برنامه های آموزشی و سازمانی حزب را باید بدهد. اداره سایت حزب جزئی از کار سازمان تلویزیون است. ایران تریبون مورد حمایت ماست و مطالب مختلف برای آن میفرستیم و تلاش میکنیم تقویت اش کنیم.
  2. ۲ - مرکز اجرائی حزب

    همه رفقا میدانند که حزب فاقد یک مرکز اجرائی است. جمع نشسته من و خالد عملا جز پر کردن پشت سر کمیته های دیگر و خره کاری به کار دیگری نمیرسد. در پلنوم صحبت شد که لازمه ایجاد یک مرکز اجرائی در حزب ایجاد کمیته ها و سازمان هائی در حزب است که بتوانند خود از پس مسائل خود بر آیند. اگر فرض بر این باشد که چنین سازمان ها و کمیته هائی را فی الحال داریم یا طی همین طرح تجدید آرایش به وجود خواهیم آورد، میتوان فرض کرد که عضویت دبیر کمیته مرکزی در این مرکز اجرائی قابل صرف نظر است و در نتیجه میتوان این مرکز را در سوئد ایجاد کرد. پیشنهاد من این است که:

    1. الف - ک ر تمام اختیارات خود را به یک دفتر تشکیلات سه نفره متمرکز بسپارد. این تمرکز تنها میتواند در سوئد باشد. این تمرکز باید مسئولیت کل فعالیت های سازمانی، مالی و تبلیغاتی حزب را برعهده داشته باشد. اتخاذ مواضع سیاسی جدید باید با تایید دبیر کمیته مرکزی انجام شود. ترجیحا دفتر سیاسی ک ر را بعدا به همین جمع تقلیل دهد.
    2. ب - این دفتر تشکیلات جمع دائم و نشسته است. جلسات هفتگی ک ر حذف میشود. جلسات ک ر ماهانه و ترجیحا حضوری میشود.
    3. ج - اعضای دفتر تشکیلات در هیچ کمیته یا سازمان نشسته و دایر دیگری عضو نیستند. تنها کارشان عضویت در هیات اجرائی است.
    4. ه - دفتر تشکیلات دبیرخانه لازم را سازمان بدهد. حمایت از این تمرکز و دبیرخانه آن یکی از اولویت های اساسی تشکیلات سوئد است. در نتیجه هر عضو تشکیلات سوئد که دفتر اجرائی حزب خواستار انتقال او به دبیرخانه باشد است در صورت توافق خود این عضو باید به این دبیرخانه منتقل شود.
    5. و - نیروی آزاد شده از ک ر به کار نوشتن برای کمونیست، روشن کردن سیاست های تشکیلاتی ماکرو و میکرو در همه عرصه ها و همچنین امر سازمان دهی حزب در "پائین" تر منتقل میشود.
  3. ۳ - کمیته تشکیلات کل کشور

    کمیته تشکیلات کل کشور به یک جمع فول تایم تقلیل پیدا میکند. اعضای این کمیته نباید جزو هیچ یک از ارگان ها و نهاد های نشسته و یا دایر دیگر حزب باشند.

  4. ۴ - هیات اجرائی کمیته کردستان تغییری نمیکند.
  5. ۵ - تشکیلات خارج :

    گزارش کار تشکیلات خارج به جلسه دفتر سیاسی ارائه شد. تجربه این دوره کار کمیته خارج از نظر سیاسی و سازمانی منفی است. کار را باید مجددا از پایه شروع کرد. پیشنهاد تغییرات زیر را دارم:

    1. الف : تاکید باید بر ساختن و راه اندازی کمیته های شهری باشد. اولویت چهار کمیته است: استکهلم، لندن، کلن و یوتبوری. بقیه اعضا تشکیلات های حزب به یکی از این مراکز و یا مستقیما به هیات اجرائی کمیته خارج وصل میشوند.
    2. ب - این کمیته های شهری باید یک سری وظایف پایه ای و ساده را انجام دهند و از حقوق و اختیارات کمیته ای برخوردارند. اهم این وظایف عبارتند از:
      1. ۱ - ایجاد اتحاد سیاسی و هم خطی در تشکیلات. تامین آموزش اعضا، تضمین بسیج تشکیلات حول سیاست های حزب
      2. ۲ - سازمان دادن موثر و کارای انجام وظایف در شهر مور نظر
      3. ۳ - جمع آوری حق عضویت ها و کمک مالی
      4. ۴ - قابل دسترس کردن ادبیات حزب برای ایرانیان
      5. ۵ - برگزاری جلسات ماهانه اعضا و جلسات روتین کادرها
      6. ٦ - دایر کردن خانه حزب به صورت پاتق برقراری یک رابطه جا افتاده با ایرانیان و سازمان دادن عضو گیری فعال از این طریق برای حزب.
    3. ج - کمیته خارج کشور یک هیات اجرائی نشسته ۳ نفری را مسئول اداره تشکیلات میکند. خود کمیته هر سه ماه یک بار جلسه تشکیل میدهد.

حتما نکات دیگری از جمله خزانه مرکزی هم هست که باید روشن شوند.

از پیشنهاد های شما عمیقا استقبال میشود.

دستتان را میفشارم

کورش مدرسی

۲٦ مه ۲۰۰۷