صفحه اول
تاریخچه: همانطور که از متن نامه روشن است ای اعتراضیه ای به زیر پا گذاشتن مقررات حزبی است. تنها نکته ای که اینجا باید اضافه کرد این است که بعدا متوجه شدم که علاوه بر رفقا رحمان حسین زاده و فاتح شیخ، رفقا بهرام مدرسی و مظفر محمدی هم همین کار را کرده اند که طی نامه ای این رفقا را هم به لیست شکایت اضافه کردم.

به : هیات دبیران

موضوع: انتشار اسناد مباحثات جلسات حزبی

تاریخ: ۲۱ مه ۲۰۱۱

رونوشت به: دفتر سیاسی و پلنوم کمیته مرکزی

رفقای عزیز هیات دبیران

متوجه شدم که نشریه حکمت شماره ۴ متن سخنرانی رفقا فاتح و رحمان در پلنوم اخیر کمیته مرکزی را منتشر کرده است. در این رابطه چند نکته دارم و تقاضا.

نکته ها:

۱ – در متمم اصول سازمانی ما در مورد مباحثات سیاسی و مباحثات درون نهاد ها و ارگان های حزبی ضوابط روشنی وجود دارد.

بند ۴ متمم اصول سازمانی ما اعلام میکند که:

۴ - مبارزه فکرى و سياسى در حزب بشکل علنى و از طريق نشريات و سمينارهاى علنى انجام ميشود. موافقت و مخالفت حزب و نهاد هاى آن با يك نظر يا تبيين تنها از كانال موافقت يا مخالفت با سياست هاى پيشنهادى ناشى از آن نظر معنى پيدا ميكند. تنها استثنا در علنيت، بحث در مورد سياست ها و تصميماتى است که علنى شدن آنها براى حزب نتايج امنيتى زيانبار داشته باشد. طبقه بندى امنيتى هر بحث در شروع آن توسط كميته يا ارگانى كه بحث در آن انجام ميشود تعيين ميگردد. 

بندهای ۷ و ۸ همین متمم اعلام میکنند که: 

۷ -  مکالمات و مباحثات در جلسات رسمى کميته ها، مکاتبات اعضا با کميته ها و اسناد و اطلاعات مربوط به اعضا که در اختيار کميته ها قرار ميگيرد على الاصول و مادام که طبق مصوبه مشخصى حکم ديگرى در باره آنها داده نشده باشد و اين حکم به تائيد ارگان مافوق نرسيده باشد، درونى و متعلق به آن ارگان محسوب ميگردد. اسناد ارگانهاى حزبى تنها توسط ارگانهاى مافوق آنان و يا نهاد هاى رسمى حزب در پروسه بازرسى و رسيدگى به شکايات قابل دسترسى است.

۸ - هر کميته، ارگان و يا مسئولى در مقابل پلاتفرم، برنامه و اسنادى که در هنگام انتخاب، پايبندى خود را به آنها را اعلام کرده است متعهد است و نمى تواند آنها را نقض کند. در صورت نياز به تغيير اين اسناد يا سياست ها، ارگان يا مسئول بايد بدوا موافقت نهاد انتخاب يا منصوب کننده را در نشست رسمى آن نهاد جلب کرده باشد. زير پا نهادن رسمى يا عملى اين اسناد با حفظ پست تشکيلاتى مربوطه مغاير است.

رفقا این‌ها تنها ضوابط نیست جزو اصول سازمانی ماست.

گذشته از اینکه تعدادی از رفقا بجای طرح علنی نظرات سیاسی خود، مطابق بند ۴ متمم اصول سازمانی حزب، به انجام این امر در جلسات بسته نهاد های حزبی روی آورده اند، امری که ما برای خاتمه دادن به آن در حزب کمونیست کارگری جدال کردیم و متمم اصول سازمانی حزب نتیجه اعلام پیروزی یک رویکرد سیاسی بر رویکرد غیر سیاسی در امر تحزب بود. امروز شاهد انتشار مباحثات پلنوم آنهم به شکل بسیار نادرستی هستیم.

به هر حال رهبری حزب است که در مورد مبانی تحزب سیاسی خود تصمیم میگرید و کاملاً حق دارد این کار را انجام دهد. سؤال من به عنوان یک عضو حزب از هیات دبیران این است آیا اصول سازمانی حزب تغییر کرده است؟ اگر چنین است باید رسما و علناً اعلام شود.

اما تقاضا ها

۱ – اگر اصول سازمانی حزب تغییر داده شده است لطفاً این تغییرات را اعلام کنید که همه مطلع باشند. اگر اینکار انجام نشده است و اگر اسناد پلنوم بدون اجازه پلنوم یا رهبری حزب انتشار یافته است، در خواست برخورد تشکیلاتی به همه کسانی را دارم که در این کار نقش داشته اند. این کار باید علنی انجام شود چون علنی موازین حزب زیر پا گذاشته شده است. لازم به توضیح مجدد نیست که یکی از ارکان حزب ما این بود که "ما حزب مصوبات و مقررات هستیم". شایسته نیست که در اولین پیچ رهبری حزب خود این مقررات را زیر پا بگذارد.

۲ – به هر صورت متن کتبی این سخنرانی‌ها منتشر شده است. سنت ما همیشه این بوده است که وقتی متن سخنرانی ای را منتشر میکنیم فایل‌های صوتی و تصویری آن‌ها را هم منتشر میکنیم تا شبهه ای در کار نماند و در هر حال تغییرات برای همه قابل تشخیص باشد. در نتیجه تقاضای من این است که نوارهای صوتی و تصویری این سخنرانی‌ها علناً منتشر شوند.

۳ – اگر رهبری حزب چنین روشی را مجاز میداند، تقاضا دارم که به من اجازه بدهید مجموعه سخنرانی‌ها و بحث‌هایم در پلنوم ها، کنگره ها و جلسات دفتر سیاسی را منتشر کنم. در حزب نباید استثناء وجود داشته باشد.

۴ - اجازه میخواهم این نامه را علنی منتشر کنم.

با احترام

کورش مدرسی

۲۱ مه ۲۰۱۱